KERHOLAISET

perjantai 9. toukokuuta 2014

OHEISTUOTTEIDEN MAAILMASSA


Kuudennella kerralla syvennyimme oheistuotteiden laajaan maailmaan. Oheistuotteethan ovat jonkinlaisen mediatuotteiden ympärille kehitettyjä tavaroita, joissa esim. kirjat, musiikki ja pelit ovat olleet tuotekehityksen inspiraationa. Mm. Muumit esiintyivät alunperin vain Tove Janssonin tarinoissa mutta kirjojen suosion kasvettua, alkoi kasvaa myös tavaratuotanto ja nykyään Muumin kuvalla voi ostaa kaikkea vaatteista astioihin.              
             Hurjimmillaan oheistuotannot ovat tietenkin Amerikassa, jossa esim. Disney on hyvä esimerkki. Yhtiö on tuottanut vuosikymmeniä animaatio-elokuvia lapsille ja pitkään jo jokaiseen elokuvaan liittyviä kulutustuotteitakin. Esim. Cars- eli Autot elokuvan logolla on markkinoille tullut kaikkea mitä voi kuvitella pikkupojan käyttävän, sängyistä vessapaperiin. Aiheellisesti onkin välillä mietitty, kumpi tuote, elokuva vai tavara, mainostaa kumpaa. Toisinaan kun mediatuotteet, esim. tv-sarjat, tuntuvat olevan niin heppoisesti kyhättyjä, että niiden epäilläänkin olevan vain mainoksia uudelle oheistavaratuotannolle.  

Myös nuorisomusiikkimaailma on kunnostautunut fanituotteiden tuottamisessa jo pitkään ja omaa musiikkimakuaan voikin esitellä monenlaisin tavaroin kynistä lippiksiin. Mutta tänä pelien aikakautena voi silti myös kirja nousta pikkuhiljaa sellaiseen asemaan, että se on lopulta suuren tavaratuotannon alkulähde. Näin kävi mm. Harry Potterille, josta kirjan jälkeen tehtiin elokuva ja sen kuvasto poiki jo lukemattoman määrän tavaraa lapsille.

Viime aikoina on myös suomalaisesta mediatuotteesta, nykyaikaisesti pelistä, nähty oheistuotannoillaan melko vaikuttava esimerkki. Angry Birds -pelin suosio on kasvanut maailmallakin sellaisiin mittasuhteisiin, että sen ympärille on rakennettu jo mm. teemapuistojakin. 

Lähestyimme oheistuotteita myös itse tekemisen kautta, nimittäin tehtävänä olikin suunnitella oma tuote. Tässäkin näkyi kotimainen vaikutus, sillä puolet syntyneistä tavaroista olikin tätä kotimaista lintuteemaa!


Tässä Viivin suunnittelema oheistuote:










Myös Fia ja Julia inspiroituivat kotimaisista vihaisista linnuista :) ja keksivät perinteiselle tutille korvikkeen!










Lassi onnistui tekemään omalle lelulleen koukuttavan mainoksen, vain ostamalla tämän Turbo fast -elokuvan hahmon, osallistut arvontaan, jossa voittona on olla ensimmäisten joukossa katsomassa elokuvan kakkos-osaa!









Miko muovaili klassikkoelokuva King kongin faneille oman toimintahahmon:






Ja Ronja teki fanituotteen One Direction -bändiä kuunteleville, hammasharjamukin, vau!







Hyvä te! Ensi kertaan!



Ei kommentteja: